5 nejčastějších chyb na běžkách, neděláte je také?!

Znáte to? Máte pocit, jak si to ve stopě frčíte, supr odraz … ten den Vám to prostě sedí. A pak Vás předjede děda. Táhne mu na 80, nohy jako tyčky, jedním skluzem je před Vámi a Vy mu jen koukáte na záda.

Mezi Vámi je jeden zásadní rozdíl – technika lyžování. Tenhle zkušený běžkař totiž ve svém věku ví, že každý krok se počítá a musí z něho vyždímat maximum. Čím víc se mu povede, tím víc ušetří síly. A teď si představte, že byste tu svojí lví sílu dali do jeho skluzu … to by byl hukot!

Udělali jsme si průzkum a vypozorovali pět nejčastějších chyb u většiny lyžařů. Koukněte, jestli nějakou neděláte i Vy:

1. Krátká délka skluzu

Dlouhý krok šetří síly … fakt. Zkuste si to. Většinou totiž na lyžích zbytečně moc běháte. Prodloužením kroku dojedete dál, potrénujete se v rovnováze a než vyměníte nohy, trochu si odpočinete. Takže zkuste místo běhání chvíli lyžovat! 🙂 

2. Slabý odraz z jedné lyže

To nás přivádí k druhé chybě. Často nohy vyměňujete bez velkého úsilí a přemýšlení a prostě tak naprázdno plácáte lyžemi do stopy. Odraz je alfa omega – to je totiž to, co Vás posílá dopředu. Odrážejte se plnou vahou z odrazové nohy a soustřeďte se na to. Každý odraz nohy musí mít sílu na to, aby Vás poslal právě do onoho dlouhého skluzu. Vidíte? Všechno je propojené.

3. Jízda na dvou lyžích

Tady se pozná pravý lyžař. Už jste pochopili, že cílem je co nejdelší skluz … ale na jedné noze! Druhá noha zatím zůstává vzadu a vyčkává na správný moment. Ano, teď jedete po jedné lyži … pořád jedete … až ucítíte, že možná půjdete na čumák, je čas nohy vyměnit. Zadní noha se dočkala, kopne dopředu … a zase jedete po jedné lyži. A takhle pořád dokola. Přehánějte to, hecujte se, jak dlouho vydržíte na jedné noze, hrajte si s tím .. a kdo spadne na zem, může si být jistý, že to dělá dobře! 🙂 

4. Zapíchnutí holí za široka

Věříme, že tohoto zásadního běžkařského „fó-pá“ se nikdo z Vás nedopouští. Ovšem, kdybyste u sebe zpozorovali náznaky široké jízdy s holemi, vzpomeňte si na tento článek a zapíchněte hole elegantně vedle nohou. Z estetického hlediska si tím výrazně pomůžete, nehledě na to, že energii odpichu využijete na maximum.

5. Krátký pohyb paží

Nohy už máte zmáknuté … a co ruce? Dnes se styl běžeckého lyžování rapidně mění. Ale pokud nejste Klaebo nebo Terezka Johaug, uděláte dobře, když pohyb paží prodloužíte až za tělo při pohybu dozadu.

Máte pravdu, kdo má na tohle všechno myslet? Ruce, nohy, odraz, skluz … Není to jednoduché. Kromě fyzické dřiny máte na starosti i hlavu, která nestíhá zpracovávat všechny pokyny. Naše rada zní, nebuďte na sebe moc přísní a na každé vyjížďce se soustřeďte jen na jednu věc. Tím si pohyb nejlépe prozkoumáte, otestujete a zažijete. Jakmile ucítíte, že jste udělali pokrok, posuňte se dál a brzy ukážete dědovi záda Vy! 

A ještě něco! Málokdo ví, jak velkým pomocníkem ke správné technice lyžování jsou kvalitní, tuhé a dobře vyvážené hole, které Vás podrží, spíše než ponoří. Tvrdé karbonové hole soustředí všechnu energii do pohybu vpřed a správné vyvážení usnadňuje manipulaci s holemi při jízdě. Takové hole nabízí nová česká značka HAAKON (www.haakonsport.cz).

A pamatujte, kdo jezdí po jedné, je lyžař, kdo po dvou je turista. Držíme Vám palce!

PS: Chcete-li pomoc s vypilováním těchto chyb, jste úplný začátečník nebo potřebujete potrénovat na závod, obraťte se na lyžařskou školu HORYzont na Královce. Vezmou Vás na individuální kurz, na němž se seznámíte s technikou jízdy, vyzkoušíte si speciální cvičení a skouknete svou techniku na videorozboru.

2022-01-17T15:31:10+00:00